måndag 14 september 2009

Dramatik här på lugna gatan..

Duktiga, duktiga kloka Dante har med största sannolikhet hindrat grannens hus från att skadas allvarligt i en brand nu på fm.
Jag skulle just byta på Elton när Dante ropade från köket: Oj mamma,oj oj kom å titta! Jag förstod direkt av hans tonfall att det var nåt allvarligt så jag lämnade blöjbytet och gick och tittade. Balkongen på huset rakt över gatan brann för fullt. Jag klappade Dante å sa åt honom att vänta. Hittade inte vanliga telefonen direkt så jag tog mobilen samt nedbajsad Elton å sprang över gatan å började ringa på dörren där samtidigt som jag ringde 112. Jag fick faktiskt lite hjärtklappning, branden ökade mer och mer å det smällde å tjöt där ovanför när glasrutor, plåt osv gick sönder av värmen.
När brandkåren var på väg gick jag till en annan granne som är släkt till dom med branden eftersom de borde ha nyckel till deras hus.
Då kom Dante ut med telefonen som han tydligen hittat å undrade: Mamma, här är telefonen, ska jag ringa 112 då kanske? Åhh älskade, underbara unge!
Sen kom fullt pådrag med 3 brandbilar, ambulans å polis. Dom fick snabbt kontroll över det hela å vi stod med stora ögon å stirrade. Det visade sig att familjens tonårsdotter fanns inne i huset. Hon hade vaknat av ljuden från branden å trodde att det var någon som försökte bryta sig in genom balkongdörren. Hon blev jätterädd å låste då in sig på toan å sen när jag började tokringa på dörren vågade hon inte öppna. Hon blev förstås lite chockad
När släckningen var klar å det började lugna ner sig så insåg jag att jag stod där bland en massa brandmän barfota, med tovigt hår, sunkiga mysbrallor å höll i en unge som luktade bajs.. Då kände jag att det var dags för oss att gå in och fortsätta våran mysiga hemmadag. Dante ser nog fram emot att få berätta allt det här på dagis imorrn, vi har kallat honom för vår lilla hjälte här nu å man ser verkligen hur stolt han blir.
Jag är så sur på mig själv för att jag inte tänkte på att knäppa en endaste bild.. Hade ju vart kul å kunnat ha med här i bloggen när det för en gångs skull hänt nåt som är värt att berätta om.

3 kommentarer:

Mikaela H B sa...

otäckt med bränder!

Vilken tur att ingen kom till skada.

jessica sa...

gillar bilden med alla i poolen

Mother, Married & Twenty sa...

Vilken duktig liten kille du har! Tur att allt gick väl och ingen blev skadad.


Tycker förresten att din andra son har ett väldigt fint namn; Elton. Det hade jag velat döpa min andra son till om det nu blir någon. Har en son som heter Leon och de namnen hade passat fint ihop:) kram!