måndag 4 oktober 2010

Svart eller vitt? Smakråd önskas..

Nu är det den äckelgula furutrappan med dessa vidriga räcken som står på tur..
Själva trappen ska bli vit och det har jag hela tiden tänkt att räckena också ska bli. Nu har dock den kära Älskon börjat muttra lite om att det blir väldans mycket vitt här hemma.. Jag får väl lov att lyssna lite på honom då å funderar därför på att måla detta svart. Men innan jag helt går med på detta måste jag få lite åsikter från andra också.. Vad tror ni? Ska jag köra på med vitt för att det inte kan bli fel eller kan det faktiskt bli rätt coolt med svart?
Om jag väljer svart. Blir det då snyggast att måla alltihop (på räckena alltså) helt svart eller ska jag göra överliggaren och golv-fäst-brädan vit å bara spjälorna svarta? Ledstångsplankan då som syns genom spjälorna, vit eller svart isf? Tänker på att damm syns tydligt på svart å jag är inte så sugen på att dammtorka mellan spjälorna vid golvet varje dag.
Vi ska även stabilisera alltihop genom att sätta två fyrkantiga reglar mellan golv och tak där räcket tar slut. Dessa har jag tänkt att fästa upptill i taket med fina hyllkonsoller i smide istället för trista vanliga vinkeljärn.
Om staketet blir vitt ska väggen bakom som nu är grönmelerad tapetseras i en beige/grå milt mönstrad tapet å om det blir svart blir nog väggen vitmålad.. Där ska sen sitta en stor spegel också för att reflektera lite dagsljus från fönstret vid matplatsen.
I det tomma hörnet mot väggen bredvid räcket ska vi ha data/kontorshörna. Och på väggen mellan staketen ska jag sätta upp ett stort väggord i svart samt ha en ganska stor tavla med svart snirklig ram å nån form av belysning.


Ös på bara, alla tips, åsikter, ideér och smakråd välkomnas.. eller är rent av nödvändiga för att jag ska komma vidare med detta världsbetydande projekt...

6 kommentarer:

Lena sa...

Halloj! Jag tror att vitt kommer att passa bäst. Visst är det collt med svart, men jag tror att det blir för mycket, att det sticker ut för mycket. Bättre med vitt som smälter in mer och lättar upp. Eftersom att du ska ha väggord och en ram i svart så kommer det kanske bli för mycket med svart räcke också..
Bara min åsikt. Kram

Mika sa...

jag älskar vitt så jag säger vitt vitt vitt =)

kram Mika

Anonym sa...

Hej Annelie,
Det är snygt med vitt. Vi målade vår trapp vit men stegen är klädda i mörkt golv som vart över från undervåningen. Kom gärna ut och kika hur år trapp vart.
Jag kan tycka att det blir lite mkt om allt blir vitt.
Värför inte lasera stegen med ngt mörkt typ valnöt-teak-eller liknande.

Lycka till och glöm inte bort att det finns två målare i släkten, fråga gärna-be om råd.

Kramar Malin

Therése sa...

Skulle ju vara kul att testa i svart eller någon annan mörk nyans. Om det känns konstigt eller för mycket, är det ju inte så svårt att ändra det till vitt! Då har du testat både ock iallafall :)

mary sa...

jag tror att jag röstar på vitt. äar hemma och vabbar idag och är i cyberspace. det är alltid lika trevligt att kika in hos dig.
Kram

Anonym sa...

Jag instämmer m Malin och säger vitt, men att göra något m trappstegen precis som vi gjorde i förra huset m valnötstrappsteg - blev superbra. Sen blev även handledarna i valnöt. Mot allt vitt blev det snyggt. Nu vet jag ju inte hur er trapp ser ut...
Och Malin - det finns faktiskt tom 3 målare i släkten att fråga ;)
Kram & stort lycka till Anneli!
/Carro