söndag 26 juni 2011

Danmark

Typiskt mig liksom.. först kan jag svamla ihop inlägg efter inlägg om typ ingenting å mer eller mindre ointressanta (för läsaren alltså) vardagshändelser.
Sen när vi verkligen gör nåt som är värt att skriva om så har jag väldans svårt att hitta motivation å tid att skriva ner det.
Nu gör jag iallafall ett försök att berätta om vår Danmarksresa. Jag å killarna tog med mormor å åkte iväg på minisemester till Legoland i slutet på maj efter mycket planering och förväntan.
Vårt resesällskap var gamla goa vännen Mia å hennes familj.
Resan var lång å jag oroade mig en del innan för hur främst Elton skulle greja så många timmar i bilen men det gick såå mycket bättre än förväntat. Vi startade mitt i natten för å hinna ta en båt kl 8 på morgonen från Göteborg. Båtresan i sig blev en ganska kul upplevelse för barnen tror jag å sen hade vi ytterligare nästan 30 mil att köra i Danmark innan vi kunde checka in i vårt lyxiga hus på Lalandia i Billund.
Semestervillan

Sen begav vi oss till själva Lalandia-centret som var riktigt coolt uppbyggt som en medelhavsmiljö med äkta skymningshimmel. Vi utforskade lite å skaffade oss middag av ta-hem-typ å skulle sedan göra kväll i huset. Det visade sig då att bilen blivit inlåst på parkeringen å jag fick då ett trötthetsbryt så både mormor, goaste pojkar å en stackars dansk parkeringsvakt fick erfara en massiv tårsprutande svordomsramsa som hamnat på repeat.


Sen följde 2 härliga dagar då vi först gjorde en fm på legoland å en em i Lalandias badland å samt en heldag på Legoland.
Pepprar upp lite bilder här istället för att rabbla om det vi såg å gjorde där. Vi tillbringade många timmar med att stå å titta på och beundra alla uppbyggda miljöer i Miniland. Dom var verkligen förundrade över att de lyckats bygga så av lego. Sen hade killarna några favvo-åk-attraktioner var som vi körde om och om igen. Elton åkte några Zebra bilar säkert 10 ggr, alltid med ett gigantiskt leende i hela ansiktet och Dante blev helsåld på en äventyrstur man åkte i en pyramid á Indiana Jones å fick skjuta på lysande prickar. Mormor och jag följde snällt med. Jag fick även ta en uppfriskande tur i en riktigt fartig bergochdalbana.

Dante och kapten rex

Söt-mormor!

Star wars

Dante i trubbel








Elton och mormor

Vill hoppa in och leka med legot


Nya idolerna!
Elton blev ordentligt bortklemad av Mias barn som är lite äldre å jag kan ju lugnt säga att han fick två nya idoler på resan. Dante var lite mer avvaktande, det skulle behövts ett par dar till för att han skulle släppa loss tror jag.
Lite god mat å stooora öl fick i oss också. Tycker det ser lite omoraliskt ut på den här bilden när ölglas och nappflaska står ihop sådär.. hi hi
Lite shopping blev det också. Eller rättare sagt, mormor shoppade åt killarna. Blev en hel del legobyggande när vi kom hem ;.-) vilket jag tyckte var lika kul som killarna tror jag.

Den här resan tar vi gärna i repris fast kanske om ett par år. Då hoppas jag att båda kan simma så vi kan härja lite mer i lalandias badland...

Inga kommentarer: